Impreza została przygotowana i zaprezentowana w związku z projektem Z Pyrkiem bezpieczniej. Apel był podsumowaniem zdobytych wiadomości o bezpieczeństwie. Przedstawia zasady, które trzeba zachowywać i skutki nieprzestrzegania przepisów.
Małgorzata Cychnerska SP Kotlin Scenariusz „Dbam o bezpieczeństwo”
Uczeń I: Wiele znaków jest drogowych, na nich auta, konie ,krowy, motocykle, sarny, dzieci, i samolot nawet leci! Są traktory, most zwodzony Oraz strzałki w różne strony, Jest parowóz, tramwaj, trąbka- Raz w kółeczkach raz w trójkątach! Choć obrazów pełno takich, Trzeba poznać wszystkie znaki. { Poznaj znaki –W. Ścisłowski}
Uczennica I: (uczennice podchodzą do znaków o których mówią) Poznam dzieci ze znakami, lekcję pierwszą zaczynamy: światło czerwone- auto pędzić chce, światło żółte- czekaj jeszcze nie, światło zielone- można śmiało jezdnią kroczyć!
Lekcja druga: to jest zebra, Miejsce, w którym pieszy może przejść na drugą stronę.
Uczennica II
Lekcja trzecia: znaki ostrzegawcze… były, są i będą zawsze. Żółty trójkąt cię ostrzega jak przyjaciel, jak kolega.
Znaki zakazu … znaki w kole czerwonym Zakazują każdej strony, zakazują, wymagają, by traktować je z powagą…
Uczennica III
Znaki nakazu… znak nakazu mówi wszystko od razu, bo nie mamy innej drogi, oprócz tej gdzie znaki wiodą… Że się jedzie w prawo, w lewo obowiązek to każdego.
Znaki informacyjne… Znak informacyjny wiadomość niesie, gdzie odpocząć każdy może, kto jest wiele godzin w drodze… Postój, benzynowa stacja, To jest ważna informacja.
Uczennica IV
Moje dzieci pamiętajcie o tym co dzień, co już każdy wie przechodzień. Kolorowe znaki jeśli poznać chcesz, weź „Przepisy ruchu” i przeczytaj je.
{ Kolorowe znaki –M Pietrzak}
Piosenka: „Skrzyżowanie”
1.Na skrzyżowaniu ruch ogromny, Spojrzeć na światła nie zapomnij Czerwone, żółte i zielone. Czy możesz przejść na drugą stronę? } bis
2.Jeśli czerwone- musisz czekać, to auta teraz mogą jechać Do ciebie mówi światło zielone Już możesz przejść na drugą stronę. } bis
3.Nim jednak ruszysz, zanim przejdziesz, Musisz się jeszcze raz rozejrzeć. Jezdnia jest wolna, więc z fasonem Możesz przejść śmiało na drugą stronę, } bis
(Spaceruje przedszkolak razem z rodzicami między znakami) Uczeń II
Idąc na spacer ze swoim tatą Mały przedszkolak był nieswój taki, Nie wiedział bowiem dlaczego stoją na wszystkich drogach te wszystkie znaki.
Na jednej nodze tak jak bociany: Trójkąty, koła oraz kwadraty… Każdy z nich barwnie pomalowany, Więc postanowił spytać się taty. Przedszkolak
Tatusiu, powiedz czemu na drogach Po obu stronach są ustawione Te dziwne znaki w różnych kolorach: Żółte, niebieskie, białe, czerwone?
Tata
Widzisz mój synku- słyszy odpowiedź- Znaki dla ciebie tak zagadkowe Wszyscy kierowcy znają na pamięć Bo są to właśnie znaki drogowe.
Ich kształt i barwa oraz rysunek Namalowany na znaku tarczy na wszystkich drogach całego świata zawsze i wszędzie to samo znaczy.
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze Mówią: „Uważaj na mój rysunek” bo są to ZNAK OSTRZEGAWCZE.
Mama
Te duże koła z brzegiem czerwonym Które z daleka widać od razu, „Nie wolno!”- krzyczą głosem donośnym, Bo są to właśnie ZNAKI ZAKAZU.
Mniejsze zaś koła, niebieską twarzą I białą strzałką jak ptasi pazur, Mówią stanowczo: „Jedź jak ci każę!” Dlatego są to ZNAKI NAKAZU. Starsza siostra
A prostokąty oraz kwadraty, Te z tłem niebieskim, stojące z gracją, INFORMACYJNE są to ZNAKI, Bo zawsze służą informacją.
Wiesz już dlaczego duzi i mali Znaki drogowe widują co dzień? Żeby bezpiecznie z dróg korzystali: Każdy kierowca i każdy przechodzień.
[ Kolorowe znaki -. Kaniewski]
Uczeń III (wjeżdża na hulajnodze)
Tata piękny ma samochód, A brat jeździ na rowerze! Może im zazdroszczę trochę choć mam tyle własnych ścieżek! Samoloty czy rakiety Poprowadzić kiedyś mogę, Lecz na razie mam niestety Tylko starą hulajnogę. Hulajnoga – mój przyjaciel Najsprawniejsza tam gdzie górka! Czasu dzięki niej nie tracę, Moje wszystkie są podwórka1 [ Hulajnoga – W, Scisłowski]
Piosenka: „Jadą rowery” [muz. T. Kierski sł. Z. Holska]
( dzieci naśladują jazdę rowerem)
1.Jadą rowery, kręcą się koła, nad nami cicho gwiżdże wiatr. Wielka wyprawa dzisiaj wesoła! Jedziemy dalej, dalej w świat!
Ref. Na rowerze, na rowerze trzeba jeździć jak należy. Na rowerze, na rowerze Dzeń, dzeń, dzeń, dzeń, dzeń!
2.Jadą rowery ścieżką w zieleni, Przez łąkę, pole, w jasny dzień! Leśny strumyczek w blasku się mieni, A drzewa szumem wabią w cień.
Ref, Na rowerze…
Uczeń IV (zwraca się do koleżanki na przejściu dla pieszych)
Chcesz przejść przez ulicę? Bardzo łatwo. Uważać musisz tylko na światło. Gdy się zapali czerwone oko – stój! Bo z policją będziesz miał kłopot. Przy żółtym świetle zachowaj spokój nie dając jeszcze na jezdnię kroku! Sygnał zielony – znak – droga wolna Ale pamiętaj, że to nie droga polna Tylko ulica bardzo ruchliwa, Gdzie o wypadek nietrudno bywa.
[ Uliczne sygnały – M. Grzybowska]
Inscenizacja „Paw”
Narrator: Po chodniku szedł raz paw i tak myślał sobie:
Paw: -jaki jestem piękny, ach, jak dostojnie chodzę! Podziwiają mnie na pewno wszyscy dookoła, Bo urodą nikt tu ze mną zrównać się nie zdoła.
Narrator: Doszedł paw do skrzyżowania i choć światło miał czerwone, on na jezdnię wejść chciał zaraz, żeby przejść na drugą stronę. Lecz ktoś krzyknął: - stój co robisz! Poczekaj chwileczkę, wszak przez jezdnię się przechodzi tylko na zielonym świetle! A paw odparł dumnym głosem:
Paw: -mnie to nie dotyczy. Ja na każdym świetle mogę chodzić po ulicy, bo mam ogon taki piękny, taki kolorowy, że aż na mój widok stają wszystkie samochody. Zresztą zaraz sam zobaczysz- Narrator: -krzyknął paw na koniec i na jezdnię wszedł, choć światło było wciąż czerwone. Wtem usłyszał pisk hamulców Ratunku!- zawołał, skoczył w górę, uszedł z życiem, lecz już bez ogona. Długo potem opłakiwał swoje pawie pióra. Stał przed lustrem i powtarzał:
Paw: -wyglądam jak kura.
Narrator: Ale już od tej pory, gdy idzie przez miasto, To cierpliwie zawsze czeka na zielone światło.
[ Jak paw przez jezdnię przechodził - J. Wasilewski]
Piosenka: „Będę kierowcą” [muz. F. Rybicki sł. Z. Holska]
( chłopcy jeżdżą kartonowymi samochodami)
1.Jedzie auto coraz prędzej, co za pęd, co za pęd! Żółte światło pas na jezdni, teraz skręt, teraz skręt. Ref. Bardzo trudno być kierowcą, lecz ja mówię wszystkim chłopcom, że kierowcą, że kierowcą muszę kiedyś być }bis 2.Szara jezdnia, na tej jezdni aut jest sto, aut jest sto. Zmiana świateł, tu czerwone, a więc stop, a więc stop. Ref. Bardzo trudno być kierowcą… 3.Różne światła, różne znaki trzeba znać ,trzeba znać. Muszę wiedzieć kiedy jechać, Kiedy stać, kiedy stać Inscenizacja „Trochę przykre widowisko pod tytułem LODOWISKO”
Janek: Coś ty Franek? Ranny, z wojny?
Franek: ( skrzywiony z zabandażowaną głową i ręką, kuleje)
Nie ze ślizgawki zwykłej szkolnej… To Ryś pchnął mnie z całej siły W oczach świeczki zaświeciły Bo wyrżnąłem głową w ławkę… Taką mieliśmy ślizgawkę!
Janek: A ta ręka? Guz na brodzie? Też zdobyłeś go na drodze?
Franek: Nie ślizgając się niechcący, Ktoś przy schodach mnie potrącił i upadłem na podłogę, stłukłem wtedy brodę …nogę.
Janek: Cóż za dziwne lodowisko! Powiedz mi porządnie wszystko! Bo powiadasz, że ślizgawka, a tu szkoła, schody, ławka…
Franek: Widzisz, bo ja zawsze wolę ślizgać się pod dachem…w szkole…
Dzieci: Podobna przykrość się zdarza, gdy ślizgamy się na korytarzach!
Inscenizacja: „O ruchu drogowym dla pieszych”
Uczennica V Słuchaj młody przyjacielu I uważnie weź do serca To, co teraz ci powiemy, Kiedy zbliżysz się do przejścia.
Najpierw odwróć głowę w lewo, By upewnić się czy można, Potem w prawo- nic nie jedzie- Przechodzimy lecz ostrożnie.
Uczennica VI Gdy jest świetlne skrzyżowanie, Na zielonym świetle przechodź, Gdy czerwone światło widzisz, Nigdy na jezdnię nie wchodź.
Bo kto tego nie przestrzega, To są potem przykre skutki: Pogotowie, gips na nodze- Czy człek duży czy malutki.
Uczennica VII Andrzej biegł za swoją piłką, Nie rozglądał się wokoło ( z boku staje Andrzej z założonym bandażem)
Potłukł rękę, nogę, czoło.
Mietek, gdy kolegów zoczył, Biegł na oślep , nie popatrzył, Ani w prawo, ani w lewo. Widzisz, jakie są skutki tego.
( Wchodzi Mietek z zabandażowaną głową, zostawione otwory na oczy)
Uczeń VI Oto Mietek nasz kolega, teraz go przedstawiać trzeba. Któżby się domyślił tego, że to klasowy kolega?
Kasia bardzo się spieszyła do ogródka naprzeciwko, lecz ulica była bliżej- teraz Kasię boli wszystko
(Kasia wchodzi kulejąc)
Uczeń VII Grzesio gnał na deskorolce, wszędzie chciał podążać w pędzie, lecz nie myślał wcale o tym, że nieszczęście z tego będzie. ( wnoszą siedzącego na krzesełku Grzesia)
Teraz Grzesio stęka, jęczy, Przez samochód potrącony. Przysiągł, że będzie uważał Przy przejściu na drugą stronę.
Uczeń VIII Piotruś wszystko wie najlepiej, Zawsze chwalił się tym bardzo. Lecz niestety nie wie o tym, Jakie jest do przejścia światło. ( Wchodzi Piotruś ze spuszczoną głową, zawstydzony)
Oto skutki są niewielkie, Bo kierowca wykręcając Wpadł na słup i rozbił auto, Piotrusia omijając.
Uczeń IX Myśl więc dobrze przyjacielu, gdy przechodzisz przez ulicę, samochody - nie zabawki, tu gra toczy się o życie!
Uczennica VIII Koleżanko! Kolego! - do Was też prośbę mam: Kiedy idziesz ulicą, czy to w grupie, czy sam, przestrzegaj przepisów ,bo niestety nierzadko, nieuwaga dzieci jest przyczyną wypadku!
Piosenka: „Ważne pytania” [muz. K. Marzec sł. A. Grabowski] (zwrotki śpiewane przez solistki, chłopcy odpowiadają na pytania)
Leży na jezdni, cała w białe paski, Przechodzą po niej starsi i bobaski. Co to za dziwne, pasiaste zwierzę, Które na jezdni lubi sobie leżeć? To zebra!!!
Jakie to światło? Kiedy się zapali, Przechodzą jezdnię duzi oraz mali? Jakie to światło, wesołe światło To dzięki niemu możesz przejść tak łatwo? Zielone!!!
Kiedy wędrujesz wiejskiej drogi skrajem, Którą iść stroną jak ci się wydaje? Która to strona, bezpieczna strona, dla wszystkich pieszych zawsze przeznaczona ? Lewa strona!!!
Jakie to światło groźnie zapalone, Pieszym zabrania przejść na drugą stronę? Jakie to światło pali się właśnie, Wszyscy czekają, aż nareszcie zgaśnie? Czerwone!!!
Jeśli przepisów tych się nauczyłeś- Na szóstkę z plusem sobie zasłużyłeś. Zielone idziesz! Czerwone stoisz! Chodź lewą stroną zebry się nie boisz! Szóstka!!!
|